Visselblåsarfunktion
Startsida » Visselblåsarfunktion
British Schools har en visselblåsarfunktion i Hailey HR.
Denna är ett komplement till befintliga kanaler att meddela missförhållanden och oegentligheter.
I december 2021 trädde en ny lag i kraft – den så kallade visselblåsarlagen (SFS 2021:890) som vi på British Schools omfattas av från och med december 2023. Lagen är en skärpning av tidigare lagstiftning på området. Syftet med lagen är att underlätta och uppmuntra till att rapportera missförhållanden och oegentligheter samt förstärka skyddet för visselblåsare.
Vad är visselblåsning?
Visselblåsning uppstår när arbetstagare i ett arbetsrelaterat sammanhang larmar om olika typer av missförhållanden i sin arbetsgivares verksamhet. Det kan handla om företeelser som är olagliga, oetiska eller direkt olämpliga.
De företeelser som rapporteras (visselblåses) av arbetstagaren ska vara av allmänt intresse. Det innebär att det ska finns ett större intresse än det egna, det vill säga ett så kallat allmänintresse.
Definition av missförhållanden
Med missförhållande menas varje form av allvarlig omständighet som kan ha en negativ inverkan på British Schools och/eller verksamheten eller arbetsmiljön för British Schools anställda eller någon annan allvarlig arbetsrelaterad omständighet som det kan finnas ett allmänintresse av att den kommer fram.
Missförhållanden inkluderar, men är inte begränsat till, faktiska eller misstänkta:
- överträdelser av lagar och föreskrifter (oavsett civilrättsliga eller straffrättsliga);
- överträdelser av British Schools policyer, instruktioner och riktlinjer;
- mutor och korruption;
- allvarlig risk för enskilda personers liv eller hälsa (såsom exempelvis miljöbrottslighet eller omfattande brister i säkerheten på en arbetsplats);
- allvarliga arbetsmiljöbrister (såsom systematisk mobbning, diskriminering eller trakasserier); och
- annat beteende som är oförenligt med British Schools kärnvärden.
Frågor som uteslutande påverkar förhållandet mellan en enskild och British Schools faller i allmänhet inte inom definitionen av missförhållanden. British Schools uppmuntrar i stället till att sådana frågor tas upp av enskilda med sin närmaste chef, chefens chef eller HR, beroende på omständigheterna.
Trygghet för visselblåsare
Regelverket förbjuder arbetsgivare att på något sätt bestraffa den som larmat. Exempel på sådana repressalier kan vara: mobbning, hot, avskedande, uppsägning, omplacering, utebliven löneökning, ryktesspridning och andra försök i syfte att skada och/eller påverka visselblåsaren. Arbetsgivaren kan bli skadeståndsskyldig om sådana åtgärder genomförs som resultat av visselblåsningen.
Vem kan visselblåsa?
Följande kategorier av personer uppmuntras till att rapportera om missförhållanden:
- anställda (inklusive deltids- eller visstidsanställda);
- inhyrd personal (såsom konsulter eller andra självständiga uppdragstagare);
- personer som utför praktik eller volontärarbete på British Schools;
Visselblåsarfunktionen kan även användas av personer som ännu inte inlett ett arbetsrelaterat förhållande med British Schools under förutsättning att informationen om missförhållanden har förvärvats under rekryteringsprocessen eller genom andra förhandlingar inför ingående av avtal samt personer som tillhört någon av personkategorierna ovan och har fått del av eller inhämtat information om missförhållanden under tiden i verksamheten.
När du rapporterar om ett missförhållande ska du vid tidpunkten för rapporteringen ha skälig anledning att anta att informationen om missförhållandet är sann. Det krävs emellertid inte att du presenterar någon bevisning eller liknande. Så länge du handlar i god tro kommer du inte att möta några negativa konsekvenser, även om misstanken om ett missförhållande efter närmare utredning visar sig vara felaktig.
En visselblåsarfunktion ska inte användas för rapportering av personliga missförhållanden som endast påverkar den som rapporterar och dennes arbetssituation. Sådana missförhållanden hanteras internt och är inte är förenligt med kravet på ett allmänintresse.
Exempel på tillfällen då funktionen inte ska användas är:
- konflikter mellan den som rapporterar och en annan arbetstagare
- synpunkter på ledarskapet
- missnöje med lönesättning
Även om dessa konflikter och missnöjesyttringar är viktigt att hantera, är de i de flesta fall inte av allmänintresse och bör hanteras internt i respektive verksamhet.
Generella klagomål eller synpunkter på British Schools
Generella klagomål eller synpunkter på British Schools och dess verksamheter görs via verksamheternas klagomålshantering, för British Junior görs det här och för British Mini https://britishmini.se/asikter-och-klagomal.
Så visselblåser du
British Schools är måna om att missförhållanden eller oegentligheter som inträffat i organisationen och som kan skada verksamheten eller dess medarbetare uppmärksammas och utreds så tidigt som möjligt.
Utredningar genomförs konfidentiellt, med fokus på att skydda både rapporterande och berörda parter.
Den person som är utsedd att ta emot visselblåsarärenden inom koncernen är HR-ansvarig (vidare kallad hanterare). Beroende på ärendets karaktär kan en utredning komma att genomföras vidare internt, överlämnas till polisen eller andra brottsbekämpande myndigheter, eller bli föremål för oberoende och extern utredning.
En anmälan till visselblåsarfunktionen kan göras anonymt.
Du kan göra din anmälan på följande sätt:
- Digital anmälan via Hailey HR: Till anmälan
- Anmäl via telefon: 016- 542 45 61
- Anmälan via brev: British Schools AB, Smedjegatan 33, 632 20 Eskilstuna. Märk brevet med ”Visselblåsare”.
Att tänka på innan du anmäler
Du är skyddad mot repressalier enligt gällande rätt om du rapporterar in situationer där du har skälig anledning att anta att information om missförhållanden är sanningsenlig.
Du har rätt enligt lag att vara anonym både i relation till den som tar emot din visselblåsaranmälan och till din arbetsgivare. Samtidigt önskar vi att du vågar vara öppen med vem du är för att vi på bästa sätt ska kunna utreda vad som har inträffat.
Detta händer sen:
När en rapport har mottagits gör hanteraren en första bedömning för att avgöra om en fullständig utredning behövs. Hanteraren ser till att information inte vidarebefordras till någon inom koncernen som kan kopplas till innehållet i rapporten.
Hanteraren kan besluta att inte utreda en rapport, till exempel om:
- informationen i rapporten inte är relevant,
- det inte finns tillräcklig information och/eller bevisning för att genomföra en adekvat utredning och möjlighet att inhämta ytterligare information och/eller bevisning saknas, eller
- det kan fastställas att rapporten har lämnats i ond tro.
Åtgärder och konsekvenser av anmälan
Om det finns anledning att anta att missförhållanden eller andra allvarliga situationer inträffat, beslutas det om en utredning. Utredningen innebär att interna eller externa utredare fördjupar sig i anmälan.
Efter en avslutad utredning rekommenderar hanteraren tillsammans med företagsledningen lämpliga åtgärder. Beslut om åtgärder fattas av Styrelseordförande och VD, förutsatt att det inte är direkt olämpligt med hänsyn till de rapporterade missförhållandena.
Beslutade åtgärder ska beakta relevanta lagar och regelverk, koncernens policyer, samt koncernens kultur och värderingar. Alla åtgärder ska vara ändamålsenliga, proportionerliga och rättvisa och kan innefatta varningar, omplaceringar, avskedanden eller hänvisning till berörda myndigheter om så krävs.
Oavsett vilken typ av utredning som görs är den som rapporterat om missförhållanden skyddad av sekretess, samt gentemot repressalier och hindrande åtgärder.
Om din rapport är uppsåtligt falsk
Om du rapporterar situationer som du vet inte har inträffat eller om du lämnar uppenbart vilseledande information har du inte skydd enligt gällande lagstiftning. Du får inte heller göra dig skyldig till brott när du rapporterar en situation.
Uppenbart falska eller vilseledande anmälningar kan komma att bli föremål för utredning.
Andra sätt att visselblåsa
Externa kanaler
Som ett alternativ till att använda den interna rapporteringsförfarande kan du även rapportera om missförhållanden direkt till särskilt utvalda svenska myndigheter (extern rapportering) utan risk för repressalier. Vilken myndighet du ska rapportera till beror på karaktären av det missförhållande som du rapporterar om. Rapporteringen ska göras med hjälp av etablerade rapporteringskanaler avsedda för rapportering om missförhållanden hos den relevanta myndigheten.
Så här behandlar vi dina personuppgifter
All behandling av personuppgifter inom ramen för British Schools visselblåsarsystem sker i enlighet med tillämplig lagstiftning. Behandlade personuppgifter raderas normalt inom två år efter att en utredning om ett rapporterat missförhållande avslutats.